Laten we het eens hebben over time management. Ken je het, pas je het toe of heb je geen idee waar ik het over heb? Geldt voor jou de laatste optie dan is deze blog zeker iets voor jou. Time management is het zo goed mogelijk managen van je tijd, maar daar moet je wel iets voor doen. Het is voor iedereen handig en tijdbesparend. In deze tijd, waar zelfs ik “alle” tijd heb, is het heel verstandig om time management toe te passen. Daar ben ik na bijna zes weken thuis wel achter. Ik zal je dan ook vertellen waarom.

Zoals de meeste mensen in mijn omgeving weten, kan ik chaotisch zijn. Maar ik ben vast niet de enige. Herken je dit; je bent thuis en loopt de trap op naar boven om bijvoorbeeld de was op te hangen. Bij het naar boven lopen, vind je een stapel boekjes op de trap die opgeborgen moeten worden. Je loopt met de boekjes naar de kast waar dit moet gebeuren en ziet dat de kast rommelig is. Vervolgens ga je de kast opruimen. Bij het opruimen van de kast kom je wat oude foto’s tegen. Oh wat leuk! De herinneringen komen weer naar boven. Je loopt weer naar beneden om aan je partner de leuke foto’s te laten zien. Na enige tijd kom je er achter dat de was nog steeds niet hangt, je slaapkamer een rommeltje is en de boekjes nog niet in je kast liggen. Dat zou bij een goed time management overzicht niet gebeuren, want dan weet je dat je gereserveerde tijd alleen voor de was is en de rest komt later. Je stapt gewoon over de boekjes heen, daardoor kom je alle andere afleidingen ook niet tegen. Het opruimen is namelijk gereserveerd voor het opruimmoment.

In Coronatijd is het mij opgevallen dat dit een dagelijks gegeven is, ook al doe ik heel erg mijn best om één ding tegelijk te doen. Ondanks dat mijn dagen niet gevuld zijn met een vast ritme van werken, doe ik iedere dag veel en ben ik altijd bezig. Aan het eind van de dag denk ik vaak, jeetje het was weer een drukke dag, maar waardoor eigenlijk? Wat heb ik nu eigenlijk gedaan? Herken je dat?

Een van de dingen die ik doe, is mijzelf ontwikkelen en ben ik nieuwsgierig naar allerlei mogelijkheden om meer uit mijn bedrijf te halen. Dit doe ik onder andere met een vierweekse training bij Tom Sebastian. Een bekende in de beautysbranche. Van hem krijg ik handige tool en tips om het allemaal wat efficiënter te doen. De zoommeeting over time management deze week was dan ook zeker een waardevolle les. Zo simpel, maar ook zo waardevol. Een aantal tips zal ik met je delen. Zodat ook jij na deze Coronatijd heel gestructureerd het normale leven weer kan oppakken.

  • Schrijf al je acties op
  • Verdeel ze in urgentie
  • Categoriseer ze in groepen die je zelf een naam kunt geven
  • Wanneer doe je wat?
  • Hoe lang ben je er mee bezig?
  • Schrijf ze daarna op in je agenda.
  • Hou je aan de tijd, alleen dan managet je je tijd op de juiste wijze. Op deze manier heb je een stok achter de deur en weet je aan het eind van de dag wat je hebt gedaan.

Daarnaast heb ik ook mijn telefoongebruik aangepast. Alles op stil en geen notificaties. Af en toe even checken of ik iets binnen heb gekregen en dan weer voor minimaal een uur wegleggen. Dit zal voor mij iets moeilijker zijn, want in Coronatijd zit ik nog meer op mijn telefoon dan normaal. Wie weet hoe lang ik het volhou, maar ieder uur is er één.

Volgens mijn agenda zit mijn tijd voor deze blog er weer op. Dit voelt echt fijn. Weer een actiepunt uit mijn hoofd.

Hopelijk heb je iets aan deze tips. Mij gaat het zeker helpen om gestructureerd mijn dagen te vullen. Probeer het ook eens. Wie weet helpt het je. Ik ben benieuwd.

Succes!